onsdag 13 maj 2015

Färska föredrag av Bostrom och Hawking om de potentiella följderna av ett AI-genombrott

Jag har ofta här på bloggen skrivit om riskerna med ett genombrott inom artificiell intelligens (AI). Ett ständigt återkommande namn jag brukar hänvisa till i detta sammanhang är filosofen och futurologen Nick Bostrom. Till den läsare som fram till nu har stått emot dessa källhänvisningar vill jag enträget rikta uppmaningen att ta del av följande färska och helt strålande TED-föredrag, där han på mindre än 17 minuter lägger fram sina centrala tankegångar om problemet och vad vi kan göra åt det.

Nästan samtidigt har fysikern Stephen Hawking levererat ett föredrag på liknande tema, med liknande slutsatser och i samma format, inom ramen för Googles svar på TED: Zeitgeist.

Båda föredragen är värda att se och höra, men för den som bara har tid med ett av dem tvekar jag inte att rekommendera Bostroms, då Hawking inte riktigt når upp till Bostroms nivå vare sig i fråga om uppenbar expertis inom AI-futorologi eller (av förklarliga skäl) om karismatisk framställningskonst.

2 kommentarer:

  1. Precis som Boström säger känns det hela "science-fictiony" men hans resonemang ger en del att fundera på.

    SvaraRadera
  2. Det anförandet höjde inte min uppfattning om Boströms resonemang. Hans argument för att bry sig om problemet förefaller mig snarast paranoisk, med sina gigantiska sannolikhetsskillnader mellan ”detta finns” och ”detta skulle kunna hända”, och hans förslag till hur man skulle kunna motarbeta faran, om man nu ändå skulle bry sig om den, förefaller totalt orealistisk.

    Jag gillade däremot den här texten i The Economist. Det bästa populärt formulerade om farorna med AI jag har sett, tror jag.

    SvaraRadera